T.Reindl aktivně provozuje indickou klasickou hudbu hlavně s hráči na sitár Amitem Chatterjeem, Edwardem Powellem a s hráčkou na esraj Elenou Kubičkovou


Indická klasická hudba má dvě základní větve - severoindickou a jihoindickou (karnatickou). Tito hudebníci se věnují, tak jako většina evropských a amerických interpretů, hudbě severoindické. Kořeny indické klasiky najdeme už ve starověku, do podoby, v jaké je prezentována na dnešních koncertních pódiích, se začínala formovat ve středověku.
Severoindická klasická hudba je žánrem artificiálním na rozdíl od hudby lidové nebo populární. Opírá se o velice sofistikovaný a propracovaný systém melodických a rytmických pravidel, v jehož rámci se komponované části přednesu střídají s improvizacemi. Melodickou strukturu, pravidla týkající se užívání tónů, mikrotónů a ornamentů určuje rága (je jich známo několik set), rytmická struktura je dána tálou. Každá rága vystihuje jinou náladu, rozpoložení mysli (rasa) a úkolem hudebníků je předat tento emotivní náboj posluchačům.


Své koncerty hudebníci doplňují výkladem a přiblížením indické klasické hudby evropskému publiku.

Tradičně se indická klasická hudba hraje hlavně ve dvojici, např. sitar-tabla,či esradž-tabla, je však možné i tzv. jugalbandhi, tj. dva melodické nástroje plus tabla, např. sitar-esradž-tabla

 


    Amit Chatterjee

     patří mezi absolutní kytarovou a pěveckou světovou špičku. Donedávna stálý člen The Zawinul Syndicate (s Joe Zawinulem hrál 10 let, 1993-2004). Během své bohaté kariéry rovněž koncertoval a nahrával s uznávanými hudebníky world music a jazzu - za všechny jmenujme multiinstrumentalistu a skladatele Burhana Ocala, saxofonistu Davida Liebmana, mistry perkusí Glena Veleze, Badala Roye, Triloka Gurtu a Roberta Thomase Jr (m.j. zakládajícího člena Weather Report), houslového virtuosa Vicki Richardse, či perkusistku Layne Redmond. Spolupracoval se Stingem, zahrál si dokonce i po boku Carlose Santany. Pracoval také se symfonickými orchestry z různých koutů světa či s muzikanty pohybujícími se na poli elektronické hudby jako je Jean-Pierre Smadj z Francie a DJ Mat z New Yorku. Ve Spojených Státech přednášel o etnické hudbě na Univerzitě v Miami.
        V poslední době Amit spolupracuje se špičkovým londýnským perkusistou Petem Lockettem (spolupráce např. Peter Gabriel, Natasha Atlas, Bjork, atd.) , tablovým virtuozem Fazalem Qureishim (bratr Zakira Hussaina, nejslavnějšího tablisty všech dob), aktivně vystupuje vystupuje se svojí novou formací Amit Chatterje Aliance. Hraje indickou klasickou hudbu na sitár. Jako studiový hudebník působí v Evropě, Americe i v Indii.

     Amit je též excelentním hráčem na sitár, jeho hra reprezentuje tradici školy Mewat gharana, vokálního stylu gayaki (jehož hlavním představitelem je Vilayat Khan). Amitův učitel je Amit Adietcha, žák světově proslulého génia Raiz Khana, dále studoval u Ashoka Pataka a Imrata Khana (bratra Vilayata Khana). Lekce klasické indické hudby a zpěvu však Amit dostával již od ranného dětsví od své matky, zpěvačky Manju Chatterjee.

MP3 ukázka - Raga Pilu (A.Chatterjee-sitar, T.Reindl-tabla)

 

    Elena Kubičková


Vystudovala klasické housle u prof. Pražské konzervatoře Gity Morenové. Několik let pak působila v komorním smyčcovém orchestru. V severoindické klasické hudbě se vzdělávala pod vedením houslisty a muzikologa prof. Dr. Smarajita Chakravortyho, v Indii studovala ve Váránasí u Dr. V. Balajiho, zpěváka a houslisty, profesora Banaras Hindu University a u sitáristy Jibendry Goswámího. Na esrádž hraje od roku 1990. Spolu s dalšími hudebníky vydala několik CD, z nichž některé byly využity jako filmová hudba, např. k třídílnému filmu Igora Chauna "Cesta do Indie". Zúčastňuje se festivalů, např. Boskovice, Frýdek - Místek, Lipnice, Alternativa (divadlo Archa), Febiofest 2003 a 2004, Hudební festival Vysočina apod. Vystupovala také v Polsku a v Itálii.Podílí se na tanečně-hudebním projektu DAMARU, vedeném Ivanou Hessovou, tanečnicí a lektorkou klasického indického tance kathak. Na stanici Vltava v Českém rozhlase připravuje už několik let pravidelné noční pořady s indickou klasickou hudbou.
Indický smyčcový nástroj esradž je opravdouvou kuriozitou a vzácností nejen v západním světě, ale i v samotné Indii.

více informací na http://music.taxoft.cz/esraj

 


    Edward Powell

Narodil se ve Vancouveru a studoval klasickou, bluesovou i jazzovou kytaru u několika významných kanadskýchkytaristů. Od roku 1988 pravidelně navštěvoval Indii, kde studoval indickou klasickou hudbu u jednoho z nejvýznamnějších současných indických hráčů na sitár Budhaditjy Mukerdžího. Jeho dalšími instrumenty jsou oud [arabská loutna, kterou studoval v Maroku], a bezpražcová kytara vlastní konstrukce. Edward koncertuje pravidelně v Severní Americe, Evropě, a Indii. Do Prahy se přistěhoval v roce 1998 a zůstal tam 5 let. Během této doby se profesně vyvíjel hraním indické klasické hudby a spoluprací s řadou výborných hudebníků. Vytvořil několik nových skupin "Kailash", "FriedSitar", "Oriental Journey", a "Bluesand". Vystupoval s mnoha talentovanými hudebníky (např. Fabio Lazzarin, Niel Golden, Scott White, Ivo Sedlacek, Federico Laterza, Deepak Prabhu, Patrick Feldner, Friedemann Zintel, Emil Heyrovsky, Vastislav Matousek, Vladimír Merta a mnoho dalších). V roce 2003 opustil svou farmu a odstěhoval se na jih do Vidně pracovat na "Bluesand", ale později téhoz roku tento projekt pozastavil, aby podnikl velmi inspirující a obohacující cestu na Krétu. Pobýval tam 3 měsíce jako host Rosse Dalyho a jeho fascinujícího hudebního centra "Labyrint".

 

Tomáš Reindl - viz. bio

 

 

Home   -  Bio   -  VIDEO  -  Projekty  -  CD/MP3   -  Foto  -  Akce  -  Jiné(články, links)   -  Kontakt