O
JE INDICKÁ KLASICKÁ HUDBA?
Amit Chatterjee/překl.
Martin Kosa, Tomáš Reindl
Podobně, jako
v evropské hudbě, tak i v hudbě indické rozlišujeme mezi hudbou
klasickou a lidovou. Čím se vlastně něco stává klasickým? Trvalostí
svých hodnot, které se zachovávají, díky dodržování daných principů
a pravidel. Hudba se tedy stává “klasickou”, pokud je podpořena
teoretickými a vědeckými principy, s jejichž pomocí lze uskutečňovat
její výrazové a tvůrčí aspekty v nejvyšší možné šíři a hloubce.
Zjednodušeně
lze říci, že indická klasická hudba zkoumá do co nejjemnějších detailů
možnosti melodie a rytmu , zatímco evropská klasická hudba svoji
pozornost věnuje zejména hudební harmonii a formě. Jiný a poněkud
přesnější postřeh o indické klasické hudbě klade do popředí spontánní
kompozici (neboli improvizaci) založenou na velmi přísných hudebních
strukturách (rága) a rytmických cyklech (tála), zatímco
evropská klasická hudební kultura se vyvinula v systém skladatelem
předem komponovaných a interpretem poté důsledně dodržovaných hudebních
celků, v jejichž rámci je interpetovi poskytnuta možnost vlastní
tvorby ve frázování, uměleckém výrazu, atp.
Indická klasická
hudební kultura se dělí ve dva samostatné celky - Severoindickou
(nebo také Hindusthani) klasickou hudbu, a Jihoindickou
(Carnatic). Oba systémy jsou velmi rozsáhlé, takže pro jediného
umělce je velmi obtížné rovnocenně obsáhnout oba tyto velmi obsáhlé
hudební světy zároveň. neboť jak ve své teorii, taki ve své citovosti,
jsou velmi odlišné. Z tohoto důvodu se umělci klasického umění Indie
rozhodují, zda svoji oddanost nasměrují k jednomu, nebo ke druhému
hudebnímu systému.
Severoindická
klasická hudba se tradičně provozuje ve dvojici,či několikačlenné
skupince interpretů, z nichž minimálně jeden hraje na melodický
nástroj,či zpívá a (většinou) jeden hráč obsluhuje rytmickou složku
hudby (bicí nástroje tabla, či starší buben pakhawaj).
Další pozoruhodnost: v hudbě Hindusthani všechny hudební nástroje,
melodické či rytmické, jsou imitátory lidského hlasu. Hlas je zde
svrchovaným vládcem a principem všeho. Úkolem hudebního nástroje
je tedy promlouvat tak, jak diktuje lidský hlas, avšak díky hudebním
nástrojům v jiných barevných spektrech, které lidskému hlasu chybí.
Vše je založeno
na dvou hlavních principech: raga (ráze) – melodickém aspektu,
a tala (tále) – rytmickém aspektu. Rágy Hindusthani (jsou
jich nepřeberná množství, každá se svým charakterizujícím názvem)
lze nejlépe popsat jako melodickou strukturu o daných tónech a pravidlech
jejich vzestupného i sestupného pohybu v hudebních frázích, které,
jsou.li hrány správně, vytvářejí danou atmosféru či pocit. Další
výraznou odlišností oproti evropské hudební tradici je, že rágám
se též předepisuje příslušná denní i roční doba, během kterých se
hudba má provozovat.
Byť ze zběžného
pohledu Severoindická rága může připomínat některé
principy evropské klasické hudby, NENÍ stupnicí či modem. Existují
rágy, jejichž “osobností” je mír či mírumilovnost, láska, patos,
hrdinství, starch, atd. Umělec v takovýchto rágách spontánně
skládá (improvizuje podle daných pravidel) a vytváří tonální obrazy
nového výrazu.
Rytmická složka
indické klasické hudby - tála – je specifický rytmický cyklus
o daném počtu dob a pauz. (V evropské hudbě podobný princip představuje
pojem "takt") Nezměrnou komplexnost klasické indické hudby
si lze uvědomit právě u tál, které mohou mít od pěti do neuvěřitelných
stoosmi dob. Tály mívají rovněž svá individuální jména. V
dnešní době je užívána pouhá hrstka z nepřeberného množství různých
typů tál. Obdobně je tomu i u rág, jichž existují tisíce,
avšak v dnešní době se hrává v padesáti různých typech, což podle
mnohých dostačuje k obsažení všech výrazových stránek klasické hudby
Hindusthani.
Původní koncertní
vystoupení v rágách Hindusthani a tálách zahajuje úvodní část zvaná
“alap” hraná ve “volném” rytmu, t.j. bez rytmického doprovodu,
bez tály. Tento úvod následují dvě nebo tři další části zavné “sangat”,
v nichž se uplatňují rovnocenně oba principy (tj. rága i
tála), přičemž každá z těchto vnitřních a závěrečné části
postupně gradují v tempu a ve výrazu.
V přímé souvislosti
s příležitostí, při které se koncertní vystoupení odehrává, dále
v souvislosti s denní či roční dobou, jakož i s předem daným programem,
se provedení daných rág liší ve své délce. Vystoupení často
uzavírá lidová píseň s cílem poskytnout uvolnění po delším soustředěném
poslechu předchozího programu. (V evropské hudební kultuře vzpomeňme
nejen J.S.Bacha, jenž své mše uzavíral chorálem, aby si všichni
přítomní před odchodem z chrámu Páně mohli společně s umělci zazpívat
– pozn. překl.).
Pro ty, kteří
jeví hlubší zájem o indickou klasickou hudbu Hindusthani, uveďme
ještě další, avšak extrémně významný princip severoindické klasické
hudby, jenž spočívá v pevném ukotvení jejího provádění v tzv. “čistých
intervalech”, nebo jinak řečeno v tzv. “přirozeném ladění”
– oproti současnému evropskému “temperovanému ladění”, které
se v hudbě užívá od dob Bachových (viz J.S.Bach: “Dobře temperovaný
klavír I a II.”). Mnohé z nezměrného hudebního vědění Indie na téma
“přirozeného ladění” je již dnes ztraceno i pro samotnou Indii,
ačkoli i tato vědění jsou dodnes provozována a uplatňována hrstkou
znalých hudebníků. Byť téma adekvátní intonace překračuje možnosti
tohoto krátkého úvodního slova, rozhodně patří k aktuálním.
Hudební
nástroje:
Asi nejoblíbenější
současnou kombinací hudebních nástrojů Indie je dvojice sitár
- tabla:
Sitar
Ve své nynější
podobě relativně moderní strunný hudební nástroj, jenž bývá mylně
spojován s muslimskými kulturními vlivy Persie a Střední Asie. Ve
skutečnosti jde o odvozeninu “Tritantri Víny”, prastarého
hudebního nástroje z rodiny Rudra Vína, jenž je lehčí,
“ženskou” verzí “Surbaharu” (hudebního nástroje, jenž
vznikl s cílem napodobit hluboký hudební výraz Rudra Víny). Jméno
“sitar” (jenž svůj původ odvozuje od lidového nástroje stejného
jména) tomuto nástroji dali Hinduističtí umělci, kteří konvertovali
k Islámu. Současný sitar mívá až 20 strun, konstrukce nástroje se
liší podle tradičních stylů hry (např.nástroj Amita
Chatterjeeho jich má 17). Všechny sitary jsou vybaveny posuvnými
pražci, což umožňuje dosažení výše zmíněného “přirozeného ladění”.
Tabla
Párová sada
bicích nástrojů ovládaných rukama, jež je jakousi “rozdělenou” verzí
původního “Pakhavaje” – dvojblanného sudového bubnu,
který býval protikladem někdejší výše uvedené Rudra Víny. Tabla
buben pro pravou ruku – “dayan” je jedním z nemnoha
bicích nástrojů světa, jehož blána o několika vrstvách je s vysokou
přesností laděna na daný tón tak, aby nedošlo ke konfliktúm alikvótních
tónů a tón byl co nejharmoničtější. Levá ruka obsluhuje “bayan”,
jenž má funkci basového nástroje. Společně tabla nabízí širokou
paletu rozličných tónů navíc různě artikulovaných – každému typu
úhozu odpovídá daná slabika, pomocí souhlásek a samohlásek přesně
vystihující zvuk jednotlivých úderů. Bohatá paleta zvuků a tónů
v rámci komplexní rytmické skladby, jejích variací a improvizací
pak se stává předivem hudebního děje v rámci daných pravidel a komunikace
se spoluhráči.
více o tablech zde