|
Tabla jsou bezesporu
nejznámější a nejpopulárnější indický bicí nástroj. Tradičně
je to nástroj severoindické
klasické hudby, ale v
posledních letech se značně rozšířil i do jižních oblastí indie.
V západní hudbě se tabla používají ve všech možných hudebních
fůzích, od world music, přes rock jazz a tanční styly až po
klasickou hudbu.
Na
západě se tabla poprvé objevila na desce Johna Mc Laughlina
My Goal's Beyond (1970) a na albu On The Corner
(1973) jazzového mága Milese Davise. Hraje na ně Badal Roy.
Po
celém západním světě tabla však proslavil především Zakir
Hussain, bezesporu nejslavnější (ale zároveň i jeden z nejtalentovanějších
a nejkreativnějších) tablista všech dob.
Tabla započala svůj vývoj zhruba v 17.století a o jejich vzniku
existuje spousta více, či méně pravděpodobných historek. Jisté
však je, že konstrukce, i technika hry je ovlivněna třemi nástroji:
1. pakhawaj - nejklasičtější severo-indický buben sudovitého
tvaru, dvoublanný,
2. kovové kotlíky naqara
3. folklórní dvoublanný buben dholak.
Název "tabla" pochází z arabštiny (celá severní
indie je ovlivněná mnohaletou nadvládou muslimských císařů od
17.stol.) a znamená doslova "buben" .
Konstrukce
a složení nástroje:
Nástroj tabla tvoří dva konstrukčně odlišné bubny, z
nichž na každý se hraje jednou rukou. Buben pro pravou ruku,
dayan (též dahina), je dřevěný,
má vysoký, jasný zvuk a ladí se do základního tónu rágy
(Sa). Buben pro ruku levou, bayan, je kovový (někde
se stále používá hliněný) a vydává basový zvuk, jehož výšku
hráč během hry moduluje tlakem a posunem ruky. Tabla disponují
neuvěřitelně harmonickým a koncentrovaným zvukem, kterého je
docíleno speciální konstrukcí blan. Jsou vyrobeny z kozí kůže,
na okraji je přidaná další vrstva nad (kinar)
a pod (bharti) hlavní blánou, ve středu je pak
vytvořen kruh (syahi, či gab) ze
speciální pasty, (směs jemných železných pilin, rýžové mouky
a dalších ingrediencí). Tímto způsobem dochází k zatlumení neharmonických
kmitů bubnu a ke zvýraznění určitých alikvótů bubnu, charakter
zvuku je tím pádem více tonální, harmonický.
Technika
hry:
Při hře na tabla se používá speciální prstová technika, pro
každou ruku odlišná. K vyjádření i zapamatování rytmických pasáží,
či kompozic slouží zvláštní slabiky (bol), z nichž
každá vyjadřuje určitý úder. Podívejme se nyní trochu blíže
na základní tablové údery. Dělíme je do tří skupin: 1. resonanční
(otevřené), 2. polorezonanční (částečně zatlumené špičkou prsteníku)
a 3. nerezonanční (zatlumené). V zápisu používám pro rezonanční
a polorezonanční údery na začátku velké písmeno, pro nerezonanční
malé písmeno. Často může též stejná slabika označovat dva různé
údery, v praxi to závisí na souvislostech, v jakých je úder
použit.
PŘEHLED
ZÁKLADNÍCH ÚDERŮ NA TABLA:
(pouze orientační foto, pro dobré zvládnutí úderů je zapotřebí
učitele)
Resonanční
údery na dayan:
Tun
(též Tin) - základní otevřený zvuk bubnu, hraný pouze
ukazovákem (viz.obr) ,
Din
- základní otevřený zvuk bubnu, hraný celou dlaní
Resonanční
údery na bayan:
Ghe
(též Ge,Gi,Ghi,Ghin - vše vyjadřuje tentýž úder) - úder
na bayan, hraný buďto společně prostředníkem a prsteníkem, nebo
jen ukazovákem, zápěstí je lehle opřeno o blánu a moduluje zvuk
tlakem, či posunem přes syahi
Polorezonanční
údery na dayan:
Na
(též Ta) - úder ukazovákem na kraj dayanu, zatímco prsteník
buben lece tlumí na hraně syahi (černého kruhu). Cílem je co
nejjasnější, pronikavý vysoký zvuk.
Tin
- podobný úder, jako Na,ale hraný blíže ke středu bubnu. Zvukově
zastřenější, než Na.
Ne-rezonanční
údery na dayan (prsty po úderu zůstávají na bláně a tlumí
zvuk):
te
- hraný společně prostředníkem a prsteníkem do středu syahi
(viz.obr.),
te
- hraný ukazovákem do středu syahi (obr.) - v indii se vyslovuje
jinak ("patrové t", které je pro nás trochu nezvyklé)
ti
- prostředník do středu syahi,
tak
- ukazovák, prostředník a prsteník do středu syahi
Ne-rezonanční
úder na bayan:
ke
(též ki, či ka) - plácnutí celou dlaní přes syahi
a okraj bubnu, ruka zůstává po úderu ležet
pozn.: na basovém bayanu se polorezonanční údery nepoužívají
Spojením
úderů levé i pravé ruky vzniknou údery kombinované:
Dha = Na+Ge,
Dhin = Tin+Ge, nebo také Dhin = Tun + Ge (záleží
na kontextu, v jakém je úder použit),
Dhe=te+Ge,
Nyní,
když již známe základní tablové údery, se můžeme seznámit se
základní doprovodnou sekvencí indické klasické hudby (tzv. theka)
pro základní 16-dobý rytmický cyklus - tintál
:
|
|